2012. augusztus 4., szombat

Kérdezz-felelek díj


Tempytől, Mesitől, Anariától, Lucytól, Törpillától és Anitától is megkaptam ezt a díjat, ezer köszi! :)



A szabályok:
- Mindenkinek 11 dolgot kell mondania magáról
- A jelölő mindegyik kérdésére válaszolni kell
- 11 kérdést kell feltenni a jelölteknek
- 11 embert meg kell jelölni és linkelni
- Nincs visszaadás/visszajelölés


11 dolog rólam:

1. A hajam kb. derékig ér, és semmi pénzért nem vágatnám le. Egy egyszerű hajvágás után hetekig nem találom a helyem.
2. Nincsenek bölcsességfogaim. Valahogy kimaradtak a kezdőkészletből, és ennek nagyon örülök.
3. Főleg éjjel olvasok, amikor a lakásban már csend van. Előfordul, hogy hajnali négykor kapcsolom le a kislámpát...
5. A kedvenc együttesem a Kowalsky meg a Vega, nagyjából tizenötször láttam őket élőben, először a 19. születésnapomon.
6. Utálom a mákot.
7. Sokat álmodom, igazán intenzíveket. Több visszatérő álmom is van.
8. Szeretnék megtanulni finnül, és eltölteni pár hetet Finnországban.
9. Van egy hasonmásom. Vagy neki vagyok én... Az ismerőseim nagy része találkozott már vele, nekem soha nem sikerült még.
10. Szeretek mosogatni, de porszívózni gyűlölök.
11. Saját gyártmányú könyvjelzőket használok, amikre lehet jegyzetelni is.

Tempy kérdései:

1. Melyik tv-sorozatban vállalnál szerepet? Ki lennél?
Valamelyik fecskés sorozatban (értsd: CSI) szívesen szerepelnék. Elszöszölnék valamivel a háttérben, ami segít megoldani az ügyet.

2. Ha utazhatnál az időben, hova mennél? Miért pont oda?
A Titanicra. Azért, mert mindig is lenyűgözött a története. És ha már meg kell halni, azt pont így képzelném. Híres névtelenként.

3. Melyik az a könyv, amit szerinted mindenkinek el kellene olvasnia?
Mureil Barberytől A sündisznó eleganciája. Arra tanít, hogy nem árt néha megállni és elgondolkodni. És egyébként is jó könyv.

4. Volt már olyan olvasmányod, amin könnyesre nevetted magad? Melyik az?
Christopher Moore könyvei mind ilyenek :)

5. Kedvenc könyves idézeted?
"A világon a legszörnyűbb hang a valahavolt hangja: a múltban él, a jelenben pusztul, a jövőben portetem."
Philip K. Dick: Várjuk a tavalyi évet

6. Melyik az a könyves karakter akinek valamely bűnét Te nem bocsájtottad volna meg a hősök helyében?
Az ember könyvében Natalie. Amit tett, arra nincs mentség.

7. Kedvenc mesekönyved?
Benedek Elek: A csodalámpa

8. Van valamilyen más hobbid az olvasáson kívül?
A gyöngyfűzés. Mostanában nem fűztem, de régebben napokig mást sem csináltam. Kicsit hiányzik is.

9. Van olyan idegesítő tulajdonságod, amit mások nem szeretnek benned, de szerinted amúgy ez teljesen normális?
Rengeteget beszélek.

10. Ha gazdag és híres lennél, ki lennél legszívesebben?
Szeretnék saját magam lenni. Vagy egy jó író...

11.  Melyik könyves történet volt az, aminek a végével nagyon nem értettél egyet? Mi nem tetszett benne?
Szinte soha nem vagyok elégedett a könyvek végével... A legfrissebb elégedetlenkedésem az Ébredő sötétség váltotta ki. Túl gyors volt a lezárás, körítés semmi. Lehetett volna pedig cifrázni.

Mesi kérdései:

1. Hány könyvet olvasol egyszerre? Egy könyvnek szenteled minden figyelmedet, vagy szeretsz egyszerre többet olvasni?
Mindig többet egyszerre. Egy nagydarab, amit nem cipelek el itthonról, egy kisebb, utazós méret, és egy a kindlin. Legalább ennyi. De van amikor belekezdek többe is, hangulatfüggő a dolog.

2. Ki a kedvenc íród és mi fogott meg benne?
Több kedvencem is van. Christopher Moore, mert vicces; Viktor Pelevin, mert annyira furcsa; Szergej Lukjanyenko, mert nagyon érdekes világokat teremt.

3. Mi a fontos számodra egy jó könyvhöz? (pl. a történet, az író stílusa, műfaj, hosszúság, stb.)
A történetnek le kell kötnie vagy el kell bűvölnie. Az író stílusa megint nem mindegy. A műfaj? Nem vagyok válogatós... A hossz nem nagyon érdekel olvasás előtt, közben is csak azért, mert a jó könyvek túl rövidek akkor is ha 700 oldalasak, a rosszakból meg 100 oldal is sok.

4. Melyik volt az a könyv, ami annyira nem tetszett, hogy nem tudtad végigolvasni? (Már ha egyáltalán volt ilyen.)
Volt egy pár ilyen. Nem feltétlenül mondanám, hogy azért nem olvastam végig őket, mert annyira rosszak voltak. Inkább csak nem passzoltunk össze. Példát inkább nem mondanék.

5. Inkább könyvtárba jársz, vagy inkább megveszed azokat a könyveket, amiket el szeretnél olvasni? (esetleg más egyéb verzió, pl. e-book, kölcsönkéred ismerőstől, stb.)
Nagy könyvtárjáró vagyok. Ha érdekel egy könyv és a könyvtárban megtalálom, akkor úgy olvasom el. Ha nagyon tetszett, meg is veszem. Kölcsönkérni nem nagyon szoktam. E-bookot is sokat olvasok mióta megvan a kütyü.

6. Melyik az a könyv, amit már régóta tervezel elolvasni, de mindig csak halogatod?
Ó, a várólistám csupa ilyesmivel van tele! Amit nagyon rég halogatok már, a Félelem és reszketés Las Vegasban. 

7. Mely könyveket kedveled jobban, amiket egy külső mesélő mond el, vagy amikben a szereplők szemszögéből van leírva a történet?
Mindkét változatot szeretem, és mindkettőnek oka van, miért úgy írták meg. 


8. Melyik könyv szerinted az, amit mindenkinek el kéne olvasnia? Miért?
Mureil Barberytől A sündisznó eleganciája. Arra tanít, hogy nem árt néha megállni és elgondolkodni. Egyébként is jó könyv...

9. Hogy veszel könyvet? Csak azt veszed meg, amit már előtte hosszas mérlegelés után kiválasztottál, vagy csak bemész a könyvesboltba azzal a címszóval, hogy majd találsz valamit, ami tetszik?
Nagyon ritka, hogy hirtelen felindulásból veszek könyvet. Ilyenkor általában nagy mellényúlás az eredmény. Azokat a könyveket szoktam megvenni, amiket már olvastam, de nincs belőlük saját példányom, vagy amikről már elég sok pozitív véleményt olvastam. 

10. Puha vagy keménykötésű könyv?
Mindegy. Nagyon vastagoknál jobb a kemény, mert nem törik meg. Egyébként ez nem szempont.

11. Volt-e már könyvvel kapcsolatos álmod? Ha igen, mi volt az?
Elég gyakran szoktam magam az éppen olvasott könyvbe álmodni. Hamar elfelejtem ezeket az álmokat...


Anaria kérdései:

1. Kisgyerekként mi volt a legnagyobb álmod?
Az, hogy ha felnövök, kozmetikus legyek, mint a nővérem, és együtt dolgozzunk :)

2. Mit szeretsz a legjobban az olvasásban?
Azt, hogy egy teljesen új világba vezet. A könyvek segítenek a gondolatokat úgy összeterelni, hogy végül a magánéleti problémákat is egészen máshogy lássam.

3. Ha bárhol máshol élhetnél kerek e világon, akkor hol élnél?
Konkrét ország vagy város nincs, csak szempontok: szeressem az időjárását, legyen pörgős az élet, legyenek normális életkörülmények.
4. Babonás vagy? És ha igen, akkor milyen babonáid vannak?
Nem igazán. A lekopogás időnként rám jön, de az is inkább rossz beidegződés, mint hit.

5. Mi volt a legviccesebb dolog, amit valaha láttál?
Nem jut eszembe semmi...

6. Szerinted ki a legsármosabb fiktív férfikarakter? (lehet könyves és filmes is).
Hangulatfüggő. Alfahím legyen, az a lényeg :)

7. Melyik a kedvenc évszakod és miért?
A tavasz és az ősz. Se nem meleg, se nem hideg. Az esőt szeretem, mértékkel a havat is. És hogy fel lehet öltözni rendesen...

8. Fekete vagy fehér?
Fekete. Egy kis vörössel...

9. Mi a kedvenc zenei albumod?
Kowalsky meg a Vega Ötcsillagos albuma és a Dalriada Ígérete. Persze ha majd kijönnek az új albumok, azok lesznek a kedvencek :)

10. Van olyan könyv, amit a környezetedben mindenki imád, de téged a hideg ráz tőle? Melyik ez a könyv?
A száz év magány. Már ezerszer elkezdtem, de száz oldalnál tovább nem jutottam vele... Pedig annyira szeretném, ha tetszene!

11. Ki a kedvenc sportolód most itt az olimpián?
Sportot csak ilyenkor nézek, csak a magyarok miatt. Ők viszont mind a kedvenceim, ha úgy nézzük :)


Lucy kérdései:


1. Melyik volt életed legelső könyve?

Locspocs, a kis tengeri szörny kalandja az emberekkel volt az első könyv amit egyedül olvastam. Egyben az első kötelező olvasmányom is. Mi következik ebből? Utáltam, de nagyon...


2. Mi a legkülönösebb élethelyzet/helyszín ahol olvastál?
Fesztiválon :) Enyhén hülyének néztek, pedig csak éppen volt időm olvasni.

3. Mi ösztönöz az olvasásra? (értsd fizikai/szellemi kényszer, információszerzés, fantáziatorna,ami csak eszedbe jut, hogy miért kezdtél el egyik könyvet a másik után olvasni)
Mindig kell egy új történet :) És gyakran az információszerzés az, tényleg. Ha hallok/olvasok egy érdekes könyvről, muszáj kézbe vennem...

4. Hogy leltél a Molyra?
Akkoriban ment a blogokban a cserebere, valaki megemlítette, hogy a Molyon is van ilyen. Meglestem, regisztráltam. 

5. Melyik az a könyv, ami annyira beszippantott, hogy neheze tértél magadhoz, miután vége lett?

6. Mi alapján választasz olvasni valót? Itt érdekelne, hogy a boltban mit tartotok szem előtt, illetve, hogy a lelkiállapototok hogyan befolyásolja a választást.
Általában fülszöveg és molyos értékelések alapján választok. Vagy... Szeretek egyféléből minden elérhetőt elolvasni, úgy mint a létező összes disztópiát, vámpírkönyvet, mittudomént. Ilyenkor már csak a következő áldozat címét kell megtudnom és rá is repülök.
Boltba pedig listával megyek, és igyekszem szigorúan tartani magam hozzá. Könnyebb neten rendelni, nem csábulok el olyan könnyen...

7. Mit gondoltok az önsegítő/lelkizős/életbölcsességekkel tömött könyvekről?
Előfordul, hogy ez kell az ember lelkének. De nagy mennyiségben nem tudnám elviselni ezeket. 

8. Melyik az a könyv, vagy az a műfaj, amit a világ összes kincséért el nem olvasnál? 
Ilyen nincs. Mindenbe belenyalok egy kicsit, hogy utána jogosan fújolhassak.

9. Melyik könyvből készült film adaptációt tartod a legjobbnak és miért?
A GYU trilógiát. Mert jó.

10. Szoktál több könyvet olvasni egyszerre? Miért? És legfőképp, hogyan? (én képtelen vagyok rá)
Mindig több olvasásom van egyszerre folyamatban. Más helyzet (utazás, itthonlét) másféle könyvet követel. Épp ezért nem is keverem össze a szálakat, annyira élesen elválnak.

11. Elolvastad az összes kötelezőt az iskolában?
Dehogy!

Törpilla kérdései:


1. Kinek/minek a hatására kezdtél el könyves blogot vezetni? Mióta vezeted?
Elég sok blogot követek évek óta, aztán egyszer úgy éreztem, megérné nekem is elkezdeni. Azóta nagyon megszerettem, sokkal "rendezettebben" olvasok, jobban odafigyelek az olvasmányaimra, többet gondolkodom rajtuk. No és ott van az is, hogy ha elfelejtek egy-egy részletet, vissza tudom keresni...
2011. március 22-én kezdtem blogolni, a 24. születésnapomon.


2. A könyves blogon kívül vezetsz-e más blogot? Ha igen, milyet?
Régen volt másik blogom is, de nem voltam elég kitartó. Nem mertem mindent leírni, így meg épp az értelme veszett el.

3. E-book vagy könyv? Miért?
Mindkettő. Sok e-könyvet olvasok, mióta van kindlim, de a hagyományos könyveket sem felejtettem ám el!

4. Olvasmányaid alapján melyik szereplő lenne számodra az álomtárs? Miért?
Nem tudnék fiktív szereplőt elképzelni társamként. Egyszerűen azért, mert mindegyik idealizált. Nekem igazi férfi kell.

5. Melyik könyvet olvastad el a leghamarabb? Mennyi idő alatt?
Sok egyéjszakás kalandom volt könyvekkel, nem tudnék kiemelni közülük egyet. Az a lényeg, hogy magába szippantson...

6. Idegen nyelven olvasol könyvet? Ha igen, milyen nyelve(ke)n és milyen könyve(ke)t?
Ezerszer elterveztem már, hogy nekikezdek az angolul olvasásnak, de mivel van magyar fordítása szinte mindennek, ami érdekel, a kényelem győzött. Néhány könnyített olvasmányt azért legyőztem már :)

7. A kötelező olvasmányokról mi a véleményed?
Az, hogy elavultak. Azokat az eszményeket, erényeket, jellemépítő gondolatokat, amiket át kellene hogy adjanak, a gyerekek nem látják meg a régies szöveggel való küzdelemben. Sok modern, színvonalas ifjúsági regény született az utóbbi években, igazán elővehetnék inkább azokat.
Nem olvastam el minden kötelezőt, amikor kellett volna (kaptam is érte egy nagy zsáknyi egyest...). A nagy részük nem a megfelelő időben ért, nem tudtam élvezni őket. Vagy előbb, vagy évekkel később olvastam el mindet. 

8. Melyik könyv volt a legnagyobb hatással rád?
Sok könyv volt nagy hatással rám, nem tudnék választani.

9. Az általad legrosszabbnak vélt könyv, amit olvastál?
Ami annyira rossz volt, azt általában nem fejeztem be. Így viszont nem mondanék címet.

10. Mit gondolsz a mai fiatalok olvasási szokásairól?
Nem igazán vagyok képben ezzel a témával kapcsolatban. Ha olvasnak, az már jó...

11. Mi alapján választod ki a következő olvasmányodat?
Hirtelen fellángolásból, a várólistám alapján. Van fontossági sorrend, de elég bő, tudok válogatni hangulatomnak megfelelően.

Anita kérdései:


1. Mit jelent számodra az írás?
Kényszert. Ha nem írom le, ami eszembe jut, úgy érzem, hogy elszalasztok valami fontosat. Igaz, hogy még semmi igazán jót nem sikerült összehoznom (sőt, gyengécskét se sokat), mégis bennem mocorog az érzés, hogy lesz még ebből valami. Ha más nem, egy teleírt füzet a fiókomban.

2. Melyik a kedvenc könyved és miért?
Mindig az aktuális, amit olvasok. Több olyan is van, amit kedvencként tartok számon, ugyanannyira szeretm őket.

3. Bétázod-e valamelyik ismerősöd írásait, és ha igen mi a véleményed róla?
Nem foglalkozom ilyesmivel.

4. Földünkön beköszöntött a Jégkorszak, és a világ összes országának kormánya felszólítja a lakosságot, hogy tüzeljen el mindent, ami éghető. Melyik az a könyv, amit inkább megfagynál, de nem hagynád, hogy a lángok martalékává váljon?
A Szellemírók, azt hiszem. Minden olvasással új értelmet nyer minden elejtett megjegyzés, sokszor el fogom még olvasni.

5. Kitől vennél szívesen írás leckéket? (Lehet már nem élő író/írónő is.)
Azzal, hogy olvasok, minden írótól leckét veszek. Nekem ez így tökéletesen megfelel.

6. Mióta van blogod, és milyen célt szolgál?
Körülbelül másfél éve vezetek könyvesblogot, hullámzó lelkesedéssel. Több célom is van vele: egyrészt rögzítem a gondolataimat, amelyek visszakereshetővé válnak, amikor már kikopnak az emlékezetemből. Másrészt szeretném megosztani az olvasmányélményeimet másokkal, főleg ha kevésbé ismert könyvekről van szó.
Régen volt énblogom is, de az már az enyészeté.

7. Tudnál élni olyan világban, ahol nincsenek könyvek?
Fogalmam sincs. Szerencsére a mi világunkban vannak könyvek, és remélem nem érem meg, hogy eltűnjenek...

8. Van-e olyan tevékenység pl.: sport, amelynek végzése közben ihletet kapsz az íráshoz?
A mosogatás pont ilyen, meg az összes monoton házimunka, amihez nem kell gondolkodni. Sokszor olvasás közben ugranak be dolgok, ezért mindig van a közelemben papír és írószerszám.

9. Ha hatalmadban állna feltámasztani három művész embert (pl.: írót, költőt, énekest, festőt stb.), kiket hoznál vissza az életbe?
J. R. R. Tolkient, Philip K. Dicket és Jorge Luis Borgest.

10. Melyik ma is élő író és/vagy írónő regényeit filmesítenéd meg?
Ha Maggie Stiefvater könyveit megfilmesítenék, annak nagyon örülnék. Hoppá, a Shiverből elvileg még idén lesz is film :)

11. Melyik az a könyv, amit a világ összes kincséért sem olvasnál el még egyszer?
Jamaica Kincaid: Öcsém halála 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése